måndag, mars 26, 2007

Wikilove

Jag har under de senaste veckorna låtit tankarna cirkla kring ett och samma ämne allt oftare. Och jag har velat skriva om det ett tag, men hela tiden känt att jag: 1) Har annat för mig som går före 2) Har bättre saker att skriva om om jag nu ska skriva, eller 3) Hellre sitter och surfar på Wikipedia än skriver om att jag surfar runt på Wikipedia (följ titellänk).

Men idag är jag hemma från skolan med så ont i ryggen att smärtstillande tabletter är det som hjälper mig med att sitta upprätt, och nu vill jag skriva.

Så... sanningen är att Wikipedia är mitt nya beroende. Jag har länge tyckt att det är otroligt bra, men det har liksom inte haft någon särskild tjusning. Men jag har ändrat mig. Jag tror det började med att jag sökte intressant trivia gällande anime-serier jag sett, bara för att ha lite extra kött på benen när jag skulle lägga till "Kul att veta" till recensioner jag skrivit. Sen spårade det ut väldigt snabbt. Jag behöver ju trots allt bara söka efter en sak. Sedan dyker information upp, och därifrån länkar de självklart till ännu mer information. Däri ligger fällan. Jag kan lägga ner timme efter timme på att läsa på Wikipedia, bara genom att följa länkarna från den en sida till en annan. Det är ju så roligt! Så fruktansvärt kul, och jag bara frodas i min egen nördighet.

Om jag hade en dualistisk livssyn, om jag hade någon starkare form av tro, då skulle jag på fullt allvar undrat om Wikipedia stod på den goda eller onda sidan. Jag menar, Wikipedia är toppen, det är info-källa numero uno, det är en kittel som bubblar över med kunskap, historia, information, tips, bizarra händelser och länkar (låt oss ha i åtanke att allt visserligen inte behöver vara fullt korrekt...). Wikipedia är tokbra. Men, Wikipedia är rena källan till förfallet. Här snackar vi om dödssynderna. Wikipedia får mig att hänge mig totalt åt lättja (då jag slösurfar i timtal utan en tanke på annat), den får mig att frossa (i alla mina nördiga intressen, från musik till anime etc.) och den får mig att girigt sno åt mig av mina syskons datortid, och lika girigt bläddra igenom all denna upplagda text, bara för att jag tycker det är kul.
Men, jag tror ju som sagt inte. Eller snarare, visst tror jag, men på andra saker. Jag tror till exempel mer på Wikipedia än på Gud ^^

Så detta är ett inlägg som hyllar Wikipedia, min nya dekadenta hobby. Kampai!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag skrev, för lite mer än ett år sedan. Kanske inte så konstigt att det skall vara farligt för en kunskapsdyrkare.

//JJ

Autumn sa...

*ler*
Jag är inte lika up-to-date som du, men jag föll dit med tiden jag med ^^

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅ nej, varför var du tvungen att lura MIG in i fördärvet också? Som om jag inte var klädtokig redan, nu har jag en miljon olika japanska designers kreationer att på. F**k tentan på torsdag, jag kommer iaf att ha stenkoll på heta outfits :p

Autumn sa...

Jag VET!
Det är underbart, allt finns! ALLT!

På tal om kläder, jag älskar en del av det du köpt nyligen Shy... I wish I had money >_<

Anonym sa...

Underbara, underbara xkcd sade det också rätt bra.

//JJ

Autumn sa...

"Three hours of fascinated clicking"

XD

Anonym sa...

Jag vet, visst är det snygga grejjer? Men nu måste jag sluta handla så mkt, jag kommer få äta nudlar hela april annars =)
Men heeey, what the hell, jag kommer vara skitsnygg i mina kläder när jag äter de där nudlarna iaf :p

Autumn sa...

Ja det kommer du att vara! XD
You know what I think, I never was a big fan of food anyways ;)