tisdag, augusti 16, 2011

Metodik

Jag är mitt uppe i en frenetisk plugg-period, och kastar mig mellan sommarkursens uppgifter och tentaplugg inför nästa vecka. Självklart vet jag att det delvis är dålig planering från min sida. Samtidigt vet jag att det aldrig blir bra om jag inte är under åtminstone ett viss mån av stress. Det är ohälsosamt, jag vet, men produktivt.
I flera år försökte jag tänka att jag skulle förändras, nu vet jag att det aldrig kommer hända. Jag försöker bara bli bättre på att jobba snabbt. Oftast funkar det, och resultatet är jag, om inte stolt över så åtminstone nöjd med. Ibland ska man inte begära mer och bara gå vidare.

Just för att det är mycket i studieväg nu, vill jag såklart mest göra annat. Men jag håller mig i skinnet rätt bra, och är i stort sett bara hemma och pluggar. Jag har stängt av ljudet på telefonen, kopplat bort de bra högtalarna för att inte spela för hög musik (utifall att jag då börjar dansa istället för att plugga), och försöker hålla mig borta från att strösurfa på nätet. Jag ser däremot till att komma ut ur lägenheten på promenader, sover minst 7 timmar, och äta åtminstone två ordentliga mål om dagen. Det är ovanligt att jag kombinerar produktiva perioder med en hälsosam livsstil, men det skulle vara skönt om jag lyckades för en gångs skull. Nu har det visserligen bara hållit på i fyra-fem dagar, så jag borde inte ta ut någon glädje i förskott.

Inga kommentarer: