tisdag, mars 03, 2009

Sucka mitt hjärta

... men brist dock ej.

Jag såg denna tunna lilla samling på Bok & bild för inte allt så länge sedan, och fastnade direkt för titeln. Efter att ha läst baksidestexten om Mark Levengoods första utgivning av egna texter, om hans familj och uppväxt och livsintryck, vart jag helt säker på att jag snart, snart, skulle låna eller köpa den här boken. Så kom bokrean och jag köpte den för 35kr.

35kr, för ett guldkorn.
Sucka mitt hjärta men brist dock ej är en öppen, charmig och väldigt rolig samling av små korta texter, fyllda med eftertanke, omtanke och ärlighet. Man får ta del i enkla vardagsbestyr, som problem med rådjur ute på landstället, till den tragikomiska uppväxten med en far som anser att man lär sig simma om man kastats ut från bryggan och en mor som ständigt kedjeröker och är full av livsglädje men inte moderskap. Ändå mötes allt med kärlek, och jag som icke-religiös finner ändå en varm glädje i Marks tilltro till Gud, det gör ju åtminstone honom gott och ingen annan illa (vilket är ungefär mitt grundkrav för att acceptera tro).

Från den vackra titeln till den pricksäkra humorn så vann denna tunna volym, som i all sin enkelhet berättar det mesta, mig helt.
Den är nog lätt att missa i hyllorna, men det är mer än synd om man gör det.

Inga kommentarer: