söndag, mars 01, 2009

Det rullar på.

Ännu en vecka. Det går så fort och ibland ligger jag vaken på natten och tänker: är det här året då jag trodde att något storslaget skulle hända? (visserligen hoppas jag det varje år, och flera år händer mycket hemskheter, så jag försöker att inte gapa efter för mycket). Det har gått två månader av 2009, känns inte som att jag gjort något. Det är ändå en sjättedel av året. Vad har jag åstadkommit?
Jag har sagt upp mig från ett jobb. I en tid av ekonomisk kris. Fantastiskt, det kan listas bland mina bemärkelser under modigt a.k.a. dumdristigt.

Hursom... veckan som gått började med att jag för första gången satt uppe och såg i princip hela Oscarsgalan (från det att första priset delades ut, jag orkade inte med alla röda-mattan presentationer). Det var fint, Hugh Jackman är rätt underhållande och stilig, galan kändes ganska mysig. Jag uppskattade:

1) tidigare pristagares presentationer av de nominerade - för det kändes fint.
2) att Heath Ledger fick pris efter sin död.
3) Ben Stillers parodi av Joaqin Pheonix plötsliga, bakvända metamorphosis (wtf is up with you, man...)
4) Jack Blacks kommentar om hur han tjänar massor på sina animerade filmer för att han tar sina Dreamworksinkomster och satsar allt på Pixar under galan.
5) japanske pristagaren Kato-san, för bästa animerade kortfilm, som sa tack för allt han snarare menade att han var tacksam för - förrutom då han faktiskt tackade sin assisterande robot (Arigato, Mr. Roboto) - vilket var tokkul.
6) Sean Penn, stilig i svart, som talade om allas lika rättigheter oavsett läggning.
7) Kate Winslets något översvallande tal när hon vann, för hon var underhållande.
8) Baz Luhrmans musikalnummer där man får se Hugh Jackman i tophat.
9) John Legends framförande av en av låtarna från Wall-E.
10) sist men inte minst - att när Slumdog Millionaire vann bästa film så var alla som deltog i produktionen och närvarade på galan upp på scen. Det var lite rörande, och lustigt på samma gång.

Vad jag tyckte mindre om var:

1) de fördömda folkskyfflarna på scen.
2) att Taraji P. Henson inte vann för bästa kvinnliga biroll.
3) Kate Winslets tal. Visst jag tyckte det var kul. Men samtidigt störande i all sin översvallnde oändlighet.
4) klänningarna. Ca 70% av damerna var klädda i vad som liknade hemska brudklänningar, gardiner eller bordsdukar som tejpats ihop. Illa illa.
5) Sophia Lorens ansikte. Det som är kvar av det. Så många operationer gör helt enkelt att man börjar se fel ut.
6) alla andra som deltog i musikalnumret förrutom Jackman och bakgrundsdansarna.
7) när Benjamin Button vann för specialeffekter över The Dark Knight. Det kändes lite skumt ändå.

Och det var galan.
På måndagkvällen åt jag fin middag hos Veronica, och sen satt jag, hon och Balsam och bland annat klagade över galaklänningarna. Mycket roligt =)
På torsdag spanade jag lite på bokrean med Kori och Sara, var på SBI, shoppa lite och hade sällskap med Joanne hem efter att hon slutat jobbet för dagen. Även om det blir kort, bara den halvtimman det tar att komma hem, eller bara gå på stan en timma, så tycker jag det är mysigt att ses så också, lite då och då.
I går var vi på middag hos mammas kusin, och det var trevligt att vara med på familjemiddag med föräldrarna för det var verkligen länge sen sist jag hängde med.

Annars har jag läst, sett på SYTYCD, betalat min första hyra fastän jag inte flyttar än, insett att jag verkligen verkligen behöver klippa mig, sovit helt fel tider, och fyllt i alla möjliga papper till CSN, försäkringskassan, Heimstaden och jag vet inte vart. Jag avundas lillebror som varit på House of Metal i Ume hela helgen.

Och det är mitt liv just nu, helt enkelt.

Inga kommentarer: