fredag, juni 19, 2009

Reklam som fastnat - och uppskattats.

Bland många av mina små förströelser framför datorn finns självklart Youtube. Jag letar sällan efter roliga klipp, utan det är mer utdrag ur filmer och stand-up rutiner jag sett, eller musik som jag inte kan identifiera. Ofta har jag hört något spelas i en film, ett tv-serieavsnitt eller i en reklam utan att veta vad det är. Exempelvis hittade jag idag (efter att ha ätit min fina midsommarlunch bestående av chevré- och honungsmacka och tittat om på delar av 10 things I hate about you) låten "I Know" med Save Ferris som spelas i filmens skolbalsekvens och har dansat runt till den.

Ibland letar jag specifikt efter reklam. De är lätta att hitta på Youtube, och reklamlåtar som fastat på huvudet kan då spelas i sin helhet hemma hos mig.
Jag vet att många liksom jag tycker att reklam ofta är irriterande. Men det finns reklam som fastnar inte bara för att melodin parasiterar på ens hjärna, utan för att den faktiskt är bra och för att man tycker om låten. Exempelvis fastnade jag för Oh Lauras "Release me" för sisådär två-tre år sedan via en Saab-reklam. Därför tänkte jag i dagens inlägg, och som veckans tips, lägga upp tre reklamfilmer jag tycker om (se dem! =)

Den första är en japansk Nintendo-reklam som gjordes för ett par år sedan men som jag fortfarande tycker är härlig. Jag vet inte vem det är som sjunger, men det påminner mig om Shiina Ringo. Detta är en av de reklamklipp jag hittade via en länk och inte via tv.



Sedan har vi Adidas House Party-reklamen som gick på biografer fram till ganska nyligen. Jag fastnade direkt för låten ("Beggin'" med Frankie Valli) och har trots otaliga omspelningar inte tröttnat än. (Helt ärligt tror jag att jag fastnade lite mer för även reklamen, när jag upptäckte att Missy Elliott var med, haha!)



Slutligen har vi BBC's reklam för Olympiska Spelen i Kina förra året. Gjord av gänget bakom bandet Gorillaz, så baserar sig reklamen på det klassiska kinesiska verket Journey to the West där man integrerat flera av idrottsgrenarna i handlingsmönstret. Det är en jättefin reklam som lillebror visade mig i förra veckan, så tack till honom!



Och det var mitt bidrag för dagen. Det skulle faktiskt va kul att se vilka reklamfilmer andra fastnar för.
Glad midsommar!

2 kommentarer:

Cherie sa...

Det här är förmodligen en av mina absoluta favoritreklamer någonsin. Jag kan inte ens förklara varför. Men den är speciell.
http://www.youtube.com/watch?v=2Bb8P7dfjVw

De här två är helt underbara, mycket av samma anledning. ^^ Du förstår om du tittar på dem. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=a_P35mJmXN8

http://www.youtube.com/watch?v=0vVstV7BtUA

Sånt fastnar hos mig. Studsig färg och söta vovvar. (lägg märke till att första reklamen innehåller faktiskt båda) Finns en hel del andra reklamer som jag vet att jag dragit hem musik ifrån eller som bara fastnat på annat sätt men de här är de jag kommer på såhär på rak arm. ^^

Autumn sa...

Åh, den första har jag aldrig sett i sin helhet, men den är verkligen fin. Och så älskar jag låten, både José Gonzales covern och The Knifes lite udda original.

Det roliga är att när jag såg den lyckliga lilla triss-hunden så tänkte jag direkt "Emilia skulle älska den där söta Alvedonreklamen", och så var det den du länkat till sist XD
Jag förstår precis varför du tycker om den!