torsdag, november 02, 2006

Fattigmans Resa

Jag har inte riktigt förstått varför jag har så dålig koll på min ekonomi. Jag kan visst inte hantera pengar över huvudtaget.
Det är alltså tänkt att jag ska spara pengar till en resa nästa sommar. Av denna anledning bor jag hemma. Jag tar inget studielån, betalar inte hyra, betalar inte mat, betalar inget utom min egen mobilräkning och diverse små välgörenhetsinsatser via autogiro och mina pengar är alltid slut. Jag är en 20åring (herregud snart 21, snart 21, snart 21...) som bor hemma och snyltar på mina välvilliga föräldrar i syftet på att spara pengar till en resa som kommer ruinera mig flera år framöver. Och sen då? Sen kommer jag hem och är pank igen och måste börja om från början. Vad tänker jag på? Vad tänker jag med? Inte huvudet iaf. Egentligen borde jag skita i den där resan. Jag borde inse att det är dömt.

Men jag vägrar ge upp tanken på att åka bort. Så efter varje lönedag överför jag alltför mycket av mina pengar till sparkontot och så står jag där, bara en vecka senare, med knappt ett öre på uttagskontot (69SEK idag) och måste föra tillbaka pengar igen. Det skulle funkat fint, om det inte var för att jag behövt vinterskor, vinterjacka, ny mobil, nya byxor, vantar, tjocktröja... ja vad som helst. All those pretty shinies. I våras funkade det fint. Jag jobbade deltid och kunde lägga undan hälften av min månatliga inkomst. Likadant förra våren. Men just nu är det höst i luften och höst i plånboken. Ganska dött med andra ord, men färgglatt (det är bara massa kvitton från olika butiker och alla har ju sina egna loggor, wohoo...). Jag jobbade inte förra hösten heller. Kontrasten fick mig att känna mig pank hela tiden. Den känslan är tillbaka. Jag måste helt enkelt söka jobb och börja arbeta till våren igen. Eller ta studielån i en termin för att kunna resa. Jag tänker resa bort. That’s it, it’s final.

Så för att lyckas måste jag nu sluta äta ute så mycket, sluta använda ”fika” som ett sätt att hålla kontakten med mina vänner, inte köpa fler onödiga prylar. Inte köpa nya böcker när jag har ett tjugotal i hyllan som jag verkligen velat läsa men inte läst än. Börja låna på bibliotek igen tills vidare. Sluta köpa Yalla! Drickyoghurt varje dag (jag veeeet...). Söka jobb till våren. Jag må bara ha en historia av deltidsjobb som alla haft en anställningstid på 5-7 månader som mest, men det gör mig inget. Jag vet det när jag börjar att det inte varar länge, men inkomsten behövs då. Och ändå har jag haft tur. Jag har trots allt arbetat på flera ställen utan att ha skrivit en CV någonsin och utan att ha gått på en enda anställningsintervju. Jag har aldrig ens aktivt sökt jobb. Jag vet inte om det är tur eller om det är tragiskt att vara 20 och inte ha skrivit en CV ens, men jag har lyckats få bra jobb ändå. Jobb jag trivts med. Så jag får hoppas på att det fortsätter hålla i sig, men jag ska skriva den där CV:n också.

Det ska gå bra. Jag ska klara det här. Jag gillar utmaningar, det gör livet roligare. Och att klara av att resa till andra sidan klotet nästa år är en utmaning om man har min ekonomi. Särskilt som det är den 2:a november, jag har 69kr på kontot, och jag har varit i Örebro i helgen, ska till Uppsala nu i helgen, till Sundsvall sista helgen i november och utomlands i december. Det är nog något inom mig som njuter av att roa sig vid ruinens brant. Det känns mer då, antar jag. Resa ska man göra när man inte har råd tydligen. Räkna in 4 födelsedagar och 20 julklappar till utgifterna bara innan årsskiftet. Det är en jävla utmaning. Och det kommer bli så vansinnigt kul att klara av det, för det vet jag att jag gör. Jag är bra på att få som jag vill. It's just this gift I have ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman. Söker du jobb så vet du ju vad jag STARKT kan tipsa om, det är det absolut roligaste jobbet jag nånsin haft. vill du så kan ja lägga in ett gott ord för dig när de söker folk. o ang sista helgen i nov, ja hittade tyvärr ingen som kan ta mina pass så ja jobbar tors, fre o lör den veckan. tyvärr tyvärr... men ni får givetvis komma ändå, vi har ju dagarna för oss om ni vill ;)
kram på dig gummis.

Autumn sa...

Tjoho =)
Menar du som bokare? I don't think I have enough people-skills for that...

Jag tror vi försöker med en annan helg. Vi vill ju inte bara gå ut med dig, vi vill ju inte slita ut dig heller. tvinga dig att va med oss på dagarna och sen jobba på natten och så har du skola och teater och allt... Vi håller på att kolla upp en annan helg, hör av oss så snart vi vet =)

Anonym sa...

Innan jag började plugga tio mil hemifrån och vara borta hela långa dagarna, vilket ibland gjorde det svårt med maten för det är jobbigt att släpa på matlåda som räcker om du kommer hem arton timmar efter att ha ätit frukost och har två och en halv timmes resväg, kunde det gå månader när jag inte hade en enda utgift. Inte en krona lämnade kontot. Vilket var rätt imponerande, med tanke på att det innebar att jag inte köpte böcker ... som i och för sig dök upp på andra sätt, men ändå. Min ena jacka är min fars gamla – riktigt stilig, gul och ser ut att höra hemma på sjuttiotalet – och den andra har jag ärvt av Emilia. Skorna är verkligen sönderfallande. Som en radioaktiv isotop, som en kemist jag känner uttryckte saken. När jag fikar med folk dricker jag allt som oftast ett glas vatten. Prioriteringar, liksom. Det ger mig möjlighet att åka omkring i Sverige och träffa folk jag känner och möjlighet att skaffa böcker. Det finns mycket jag kan tänka mig att leva utan, men vänner och böcker är svårslagna saker.

//JJ