fredag, oktober 05, 2007

Light up the Sky

Ikväll ska jag se Stardust på bio.


Tillägg: Så vi såg Stardust, ett gäng på åtta personer. Jag måste först och främst säga: Har du läst den, se den utan förväntningarna om att den ska likna boken. Det är ingen idé, man blir bra besviken då.

Som film tycker jag den var charmig, rolig, söt och mysig. Den hade kvar sin sagokänlsa, miljöerna var fina, och handlingen lagom romantiskt om än förutsägbar. Effekterna var aningen B förstås. Allt det gröna ljuset fick mig att tänka på första Pirates-filmen och även Return of the King. Till och med lite Harry Potter... och jag måste säga att fantasyfilmerna har fått ett galet uppsving, varenda trailer handlade om fantasyinriktade filmer (jag ska nog läsa The Golden Compass snart så jag har gjort det innan jag ser filmen...)
Men, åter till Stardust. Den var något ojämn. Ibland kändes den för utdragen, fel saker tog för mycket tid och plats. En del av rollerna kändes lite platta, andra var dock mycket underhållande. Pfeiffer som Lamia var cool och vacker (i sin unga form förstås) men hennes schizofrena slutscen var bara underlig. Claire Danes var bättre än väntat som Yvain, men under hennes monolog i karavanvagnen kunde jag inte sluta tänka på varför hon skakade på huvudet hela tiden då hon pratade.
de Niros roll vart som en underlig hyllning till dagens piratkapten á la Captain Jack Sparrow, men extremare. Kanske just för att jag fortfarande ser mafioso de Niro, och han blir på så sätt än mer eccentrisk i sin roll. Jag tyckte även mycket om kungen och prinsarna av Stormhold. De var underhållande, underliga, illvilliga och roliga. I det stora hela tyckte jag helt enkelt om filmen. Jag uppskattar sagoelement i min vardag.

Bör nämnas att DNs kritiker ganska mycket sågat filmen. I vanliga fall skulle det inte störa mig, man får tycka vad man vill, om han så tydligt inte var dum i huvudet. Han börjar recensionen med "'Stardust' som bygger på Neil Gaimans uppmärksammade böcker" - Nej, det är en bok, och den heter just Stardust. Och fortsätter med kommentarer som "Här ger sig oförvägne unge Charlie Cox in i för människor förbjudna landet Stormhold - känt från Neil Gaiman-böcker" - Nej, din okultiverade litterära amöba, Stormhold nämns endast i boken Stardust, och är då ett litet kungarike inom gränserna för älvlandet, i originalet kallat Fearie. Det är med andra ord, inte ett dugg likt filmen, vilket du skulle ha vetat om du faktiskt läst boken innan du öppnade käften.

Jag tyckte som sagt om filmen. Sällskapet var också väldigt fint, men jag saknade några i våra led.

Inga kommentarer: