söndag, januari 20, 2008

Bokgolv

... istället för bokhyllor. That is the current state of affairs.

Mina bokhyllor rymmer inte mina böcker, åtminstone inte om jag insisterar på att behålla mitt gamla system. Så efter en längre tids funderande på saken och en veckas sista velande så tömde jag hyllorna i natt. Nu gäller det att hitta en ny uppdelning som passar mig. Jag ska passa på att lista dem samtidigt, jag har inte riktigt koll på mina titlar.
Men frågan är som sagt, hur ska jag göra? En del i min bekantskapskrets skulle säga att jag har mycket böcker, andra skulle säga tvärtom. En av mina vänner har flera tusen pocketböcker (för att inte tala om hans andra böcker) som han katalogiserat i bokstavsordning efter författare i sina hyllor. En annan kille jag känner brukade ha färgkodat i sina hyllor innan han flyttade. Färgkodat! När jag fick höra det, lagom till hans flytt, gick jag runt och tänkte på det i flera dagar. Färgkodat. Men jag har för få böcker för att det skulle vara vettigt att katalogisera dem. Och jag har för få böcker för att det skulle se bra ut med färgkodat. Dessutom består stora delar av mitt bibliotek av fantasy och manga. Enhetliga omslag är inte riktigt vad jag skulle kalla det. Det skulle bli svårt att färgkoda tycker jag, och skulle resultera att böcker i samma serie hamnar på olika ställen, vilket jag inte skulle stå ut med. Vi får se hur det blir. Just nu står dock hyllorna tomma, och golvet är fullt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahhaa, det lustiga är att bland alla de där böckerna så såg jag en av mina favvisar och tänkte: "men kolla, där är ju "Howls moving castle", ungefär som man gör när man tittar på tv och ser sin egna gata eller lokalkiosken eller nåt liknande :)

Autumn sa...

Howl's är en av mina favoriter också =)