tisdag, februari 03, 2009

Inventeringsprocessen

Jag har mellan pluggande, recensionskrivande och animetittande nått insikten att jag bör börja packa. Jag flyttar om några veckor, och om jag ska hinna packa samtidigt som jag gör allt annat som jag gör, så borde jag sätta igång nu.

Men det är faktiskt svårt. Visst, jag har flyttat säkert fyra eller fem gånger i mitt liv, varav jag minns de senaste två gångerna, och har ett vagt dimmigt minne av flytten från Umeå till Stockholm dessutom. Men jag har aldrig flyttat ut, aldrig flyttat in någonstans på egen hand. För att inte tala om sådant som behöver införskaffas som jag aldrig bekymrat mig om tidigare, så ligger ju valet i vad jag ska packa ner. Jag ska visserligen bara till Uppsala. Skulle jag komma att ändra mig gällande någon möbel är den ju inte alltför krånglig att flytta, men hur många gånger kan jag tänka mig göra det? Det ligger alltså till att påbörja den primära fasen av sorterande redan nu, för att förenkla processen. De första mer övertäckande frågorna skulle väl vara:

Vad måste/ska jag ta med?
Vad vill jag ha med men måste ändå lämna kvar?
Vad av det som lämnas kvar kan jag lika gärna slänga nu?

Och det är svårt. Irriterande svårt. Jag vet att jag måste lämna kvar större delen av mina böcker, för att inte tala om min stora bokhylla och det bastanta skrivbordet. De är jättefina och mina favoritmöbler, men är alldeles för klumpiga och stora för ett studentrum på 19kvm, som jag inte ens vet om jag kommer bo i längre än ett halvår. Min säng är också för stor, jag har fått en mindre av min vän.
Men mest pressande av allt är den stigande medvetenheten om hur mycket jävla prylar jag har. Det är som att jag hamstrat i år och dagar. Stryk det, jag har hamstrat i år och dagar. Jag tänkte därför listföra en del av de saker jag nu har och vet med mig att jag ska ta med, för att göra det enklare för mig att lista ut det jag inte har.

laptop
bokhylla
böcker (främst de jag inte läst än)
säng
matta
gardiner
tavlor/ramar
vaser
sällskapsspel
ljusstakar (dussintals olikformade alternativ, tydligen)
växter

koppar
glas
skålar (av olika storlekar)
bestick (ska få av Stina!)
sushiset (jag äter inte ens sushi >_< )
stavmixer
riskokare
vattenkokare
stekpannor
mokabryggare
tekannor
diverse tesilar
teburkar (nästan 20st faktiskt o.O)
uppläggsfat
ätpinnar
salt-/pepparströare
kylskåpsmagneter

handdukar
badlakan
hårtork
lock-/plattång

Ärligt talat... frånsett laptopen, ca 15 av teburkarna, besticken och riskokaren, har jag i princip stuvat undan allt ovanstående (samt alla kläder, möbler, böcker och en hel del annat som jag antingen inte sorterat igenom än eller vet med mig att jag inte ska ha med) i mitt rum på 11kvm. Hur fan har allt fått plats?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Särskrivning much =P

Autumn sa...

Ja, jag upptäckte det just i titeln, men det är säkert spritt vida kring i hela inlägget ;P

Brukar korrläsa senare, när jag är mindre hemmablind inför texten =)

Anonym sa...

Nämen, detta låter ju bekant XD Enda skillnaden är att jag faktiskt fortsätter hamstra nya saker att stuva ihop med allt annat jag hamstrat på mig..

Autumn sa...

Vinter: Jag lär inte sluta hamstra. Bara i ett ögonblicks klarhet göra mig av med massa saker, och på så vis ge mig själv tillräckligt mycket nytt och tomt utrymme till att börja hamstra på nytt >_<