lördag, mars 27, 2010

Earth Hour 2010

I en gemensam ansträngning för miljön och vår framtid uppmanades alla dem som kunde/ville att släcka lampor och elektroniska varor till den mån det var möjligt, mellan 20.30-21.30 ikväll.

Jag har alltid slarvat med min förbrukning av el, och vi ska inte ens gå in på min konsumtion av varmvatten. Jag skulle installera en stol i duschen och tillbringa halva dagarna under varmvatten om jag kunde komma undan med det och fortfarande leva ett relativt normalt liv (med undantag för att jag då alltså skulle halvt som halvt bo i duschen vilket såklart inte alls är särskilt normalt).
Men jag har alltid haft folk runt omkring mig som försökt se helhetsbilden. En mamma som jobbat med miljöfrågor och som i över 15 år försökt få oss alla att vara mer noga med källsortering, vattenförbrukning, köp av lågenergilampor. Så jag är inte duktig när det gäller miljöengagemang, men jag bryr mig åtminstone.

Jag råkade vara hemma ikväll, och släckte lysen och slog av datorn. Sen tillbringade jag över en timma i skenet av stearinljus med att dansa och träna yoga till ett blandat soundtrack via iPoden. Det var jättefint, och lär göras oftare från och med nu.

2 kommentarer:

Malin sa...

Tydligen ska det inte alls vara särskilt miljövänligt att elda ljus om man köper de vanliga billiga i paraffin, istället för de med äkta stearin, eftersom de ändå görs på petroleum. Stearin ska visst vara biologiskt nedbrytbart också. Dagens triviala fakta =) Eller tja, vad jag läst åtminstone. Sen vet jag inte om ett paraffinljus kan väga upp mot att elda glödlampa i samma tid eller inte.
Det är mysigt att elda ljus i varje fall och jag brukar använda båda sorter!

Autumn sa...

Trivial fakta är inte att underskatta =)