måndag, april 03, 2006

The Trick Is To Keep Breathing

Det slutar inte. Det evinnerliga snöandet och kylan som tycks tafsa på mig från inunder kläderna. Det känns i märgen, över huden, i lungorna när jag andas. Den klibbiga fuktiga kylan som inte släpper mig ens när jag kommit in genom dörren, utan dröjer kvar och väntar och suger musten ur mig. Likt döden. Som att ständigt vara förföljd av förruttnelse. Som att redan ligga i en grav.

Jag känner mig fruktansvärt desillusionerad idag. Jag vill bara låsa världen ute och glömma. Glömma att jag har en tenta på torsdag som jag inte kommer klara av, glömma att jag har ont i ryggen eller att jag borde äta något för att inte svälta.
Det är sällan nu för tiden jag har möjligheten att bara sitta hemma en hel dag och göra som jag känner. Se på film/anime eller läsa en bok. Det känns underligt att få den möjligheten och upptäcka att jag inte gjort någonting. Att jag har en bra bok liggandes på rummet som jag igår kväll knappt släppte ifrån mig men som jag nu inte känner för att läsa i. Att jag har flera filmer på datorn som jag inte orkar se. Främst bör jag tänka på alla läxor jag borde ta itu med och allt städande och tvättande jag har framför mig. Men allt det skjuts undan. Små detaljerade prylar man lägger på en glatt yta. Glider iväg, rullar bort, försvinner. Adjö.

"And lately I'm not the only one
I say never trust anyone
Always the one who has to drag her down
Maybe you'll get what you want this time around
The trick is to keep breathing..."

Jag lyckats dra ut på denna tid av intighet, och den enda fasta förankringen är att jag lämnat musiken på repeat. Jag borde sluta lyssna. Öronen borde ha stängt ute ljudet vid det här laget. Men nej. Shirley Manson från Garbage har nynnat ut samma låt i över en timma. Och orden träffar fortfarande. Hårt och djupt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig gumms, du borde sluta lyssna, Garbage gör sig förtjänt av sitt namn om jag säger så ;) slå på lite Shahram shappare, eller kanske Moein?? Eller varför inte Ebi, JAAA EBIII skulle passa dig :D
Kommer o hälsar på rara Kori snart, ska jag ta med mig ett gäng Persiska album, vet att du har en förkärlek till det. hade bra!

Anonym sa...

fröken skriver så vemodiga och dramatiska texter~

Autumn sa...

Shagha: Tack! Ditt inlägg fick mig verkligen att skratta och bli på bättre humör =) Det var verkligen kul, när det tillfälliga katatoniska läget var över och hjärtflimmret avtagit vid tanken på att tvingas lyssna på Ebi eller Moein ;)


Ravenesque: It's because I'm a drama-queen I guess >_<
I miss you...

Autumn sa...

Måste dessutom tillägga att Garbage är underbart bra. Inte alltid visserligen, men ofta.

Anonym sa...

Här har det slutat snöa nu iallafall. Tack gode gud. No more skotta!

Lyssna inte på syrran btw, persisk musik är inte mycket att ha:p

Stefan sa...

Det evinnerliga Snöandet heh, tro det eller ej men det e faktiskt gasnka kallt även om det inte finns någon snö ^^.. inse att det e 9grader inomhus just nu, Jag kanner mig som en mänskil ISTAPP! :P, funderar på att sova men det e fan för kallt for det just nu, eller?..

It's Not the falling that dangerous, Is just the suddent stop thats really dengerous!

Autumn sa...

Det är slut på snö här nu också.
Det är så förbannat befrinde att ha vårjacka och sneakers på sig ute :P


Ali: Vadå, menar du att du inte gillar Googoosh?? ;)


Endorion: Haha, det var ju meningen att du skulle till Barcelona för att det var varmt och skönt! Och så tror du att jag vill hälsa på när du har nio grader inomhus :P
Err... let me think about it ;)

Anonym sa...

Det jag menar är just precis det jag menar:p

Jobbigt i musikväg nu ändåså, allt jag har på datorn är jag så otroligt less på. Tacka vet jag radio i sånna här dystra tider:)

Autumn sa...

Jo, när jag känner för något mer varierande att lyssna på tar jag också till radion som utväg.
Eller ännu bättre: Jag rotar igenom Koris musik och tankar hem något nytt av henne =)