tisdag, juli 01, 2008

EM

EM är över och i och med dess avslut står mina kvällar tomma några dagar innan jag kommer in i min vanliga rutin. Jag brukade planera om saker dem senaste två veckorna, för att hinna med så många matcher som möjligt. Hejade som en galning, skrek och tjöt och vrålade allt från glädjerop till svordomar.
Jag är faktiskt inte en inbiten fotbollsfantast. Jag struntar i det mesta. Tycker bara att VM och EM är riktigt roliga att följa. Jag blir så engagerad, till min egen förvåning.
Jag är inte bra på fotboll, jag vet inte så mycket om fotboll. Jag bara tycker mycket. Jag har inte ens några långtida favoriter. Inför varje match frågade jag "vilka står det mellan?" och valde där och då vilka jag ville heja på.

Årets EM var fint att se. Det var verkligen spel, även om jag klagade ibland på allt från sjabbel till domare. På tal om domare gjorde svenske Fröjdfeldt ett fantastiskt jobb. Bortsett från när han inte uppfattade Ronaldos övertydliga filmning (varför gjorde du det, idiot? Du är ju en sådan bra spelare, dra inte dig själv i smutsen!) så tycker jag att han gjorde sitt jobb bättre än alla andra domare där.
Och så lagen: Jag trodde Holland skulle gå längre. Jag hoppades på ännu mer av Turkiet och Ryssland, de var de oväntade underdoglagen som glänste. Jag vart besviken på Sverige- Ryssland matchen (ni kan ju så mycket bättre Sverige!!) som trots det vanns av rätt lag: de som faktiskt spelade. Annars tycker jag Zlatans första mål i EM var en skönhet.
Jag både gillade och ogillade Italien, för att de är duktiga, men förstör för sig själva. De kan också så mycket mer. Luca Toni, herregud vad det gick illa för dig. Det var nästan en förbannelse. Jag tyckte inte att ni skulle gå vidare, men samtidigt ville jag ändå, antagligen för att en del av er är fantastiskt snygga.
Och Tyskland. Duktiga duktiga Tyskland, med sin robotkänsla och sitt väloljade maskineri. Jag kan inte engagera mig i ert spel, ni är underligt nog osympatiska. Jag ser hellre ett passionerat lag som missar än ett så kontrollerat och organiserat men kallt lag som vinner. Jag gillar inte när ert spel vinner, och jag lyckas aldrig hamna i ett matchval där jag håller på er. Ni är alla kugghjul som kretsar kring Michael Ballack, och trots att jag kan så många av era namn förblir ni identitetslösa för mig.

Slutsatsen var att EM i år inte alls vart som jag trott, men att jag var riktigt glad åt Spaniens vinst. De var fantastiskt duktiga, allihop. Från målvakt, back, mittfällt till den ensamme forward som stod kvar efter att talangfulle Villa oturligt nog åkte ut. Och på tal om snyggingar på fotbollsplan - min spanska favorit Fernando Torres är så fin att han helt enkelt är nästan för söt. Mitt enda problem med att jag gillar honom är väl att var och varannan fjortis säkert gör det också, eftersom han är så ung (men ändå äldre än jag! Vilket det var många som inte var under EM i år >_< )

Hur som helst: det var ett fint EM, det spelades bra fotboll, och så två år kvar till VM.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en inbiten fotbollsfantast, men jag tycker mer om sporten än om enskilda lag, så det är mig inte alls främmande att börja hoppas på det andra laget mitt under matchen om de råkar spela roligare eller bättre eller på något annat sätt mer tilltalande, som jag gjorde i Tysklands semifinal mot Turkiet, till exempel. Nederländerna var bra, och det var trist att de åkte ut så tidigt, men det var roligt att se Ryssland. Jag är glad att de gick vidare istället för Sverige, för Sverige är helt enkelt inte särskilt roliga att se på, men så är jag väl inte den mest engagerade nationalist man kan tänka sig i särskilt många sammanhang heller. Apropå Italien blev jag glad när de åkte ut, både för att det är roligt när ett lag som vann VM inte går särskilt långt (omväxling förnöjer! Jag hade hoppats att de skulle åka ut redan i gruppspelet, så att Rumänien kunde gå vidare), men framför allt för att jag blev så fantastiskt irriterad på Di Natale när han blev skadad utanför plan och sedan rullade in igen så att de skulle avbryta spelet. Bästa i hela kvartsfinalen var när han missade sin straff, typ. Vad man förtjänar om man sysslar med spelförstörelse på det sättet.

Jag håller inte med om att Tysklands lag bara är kugghjul kring Ballack, vilket kanske är föga överraskande. Kombinationen Podolski och Schweinsteiger är bitvis fantastisk, för att ta ett exempel. (Och de var sådär lagom väloljade mot Turkiet, där det fanns perioder där nästan ingenting fungerade ... för att inte tala om matchen mot Kroatien.)

Torres är jättesöt nu. :) Jag verkade vara den enda i sällskapet jag såg EM med som tyckte det, men men.

Inte alls ett dåligt EM, på det stora hela.

//JJ

Autumn sa...

Jag kan också, mitt i matchen, svänga om. Ifall jag tycker att laget jag håller på spelar illa eller fult, så går jag först över till att irritera mig på dem, och gärna ropa skällsord :P
Om motståndarlaget dessutom spelar ett roligt och fint spel, så hejjar jag mer än gärna på de. Jag vill se fotboll när den är som bäst helt enkelt.
Jag tyckte inte heller att Sverige skulle gå vidare, det var riktigt trist att se de spela. Och jag missade tyvärr alla Kroatiens matcher eftersom jag var på jobbet, så det är inget jag kan kommentera.
Jag är snabb med att medge att Tyskland har klart många fler starka kort än Ballack. Tyskland öht är ju en väldigt stark fotboillsnation, även om deras backlinje behövde jobbas på ibland. Inte i sig, men deras sammarbete med mittfält etc tyckte jag kunde varit bättre under EM. Men så kan inte jag fotboll, så vad vet jag :P
Jag tyckte iaf att det skulle varit jättekul om Turkiet vunnit över Tyskland!

Angående Di Natale så vart jag också sur. Mest upprörd tror jag dock att min hängivna Italen-fantast till väninna var, som alltid varit en stark anhängare, men tyckt att de presterat dåligt nu i EM. Jag hade tidigare sagt att jag ogillade Materazzi, som visserligen gör sitt jobb, men som jag tycker spelar fult och drar ner landslagets rykte.
När Di Natale rullade in på planen, messade sagda väninna mig med arga ord om hur Italien förtjänade att förlora, att det var rätt åt de när de spelade illa och att det var Di Natale som drog ryktet i smutsen. Jag hade aldrig trott hon skulle bli så upprörd =)

Torres är fantastiskt söt. Jag har en flickig, fnittrig avståndsförälskelse när det gäller honom =)