lördag, juli 05, 2008

My 2 Cents

Äntligen helg! Busstrejken är för tillfället lagd på is, men jag ska stanna hemma hela helgen och städa och skriva. Rummet ser kaotiskt ut, bland annat för att jag passat på att shoppa rejält i veckan. En del saker behövde jag verkligen: nya sneakers, linser etc. Jag har även betalat in för Lingbo, hyra samt mat, och nu är det bara en vecka kvar! Men det känns i plånboken, synd att allt det som behövdes köpas/betalas, samt det jag ville köpa och akupunkturen, hamnade under samma vecka.

På tal om akupunkturen så gick det bra resten av veckan =)
Det var skönt att det flöt på bra. Nu får jag hoppas på resultat.
Mamma tycker det är obehagligt att läsa om akpunkturen. Inte så mycket för att det känns konstigt att läsa om nålarna och sånt, utan för att hon tycker jag framställer det som om jag lider av någon obotlig sjukdom, eller är där för att bota tumörer eller liknande.
Det är faktiskt inget allvarligt. Jag har bara lidit av järnbrist i många år och bieffekterna är att jag ofta är hängig och trött, känner mig nere av bland annat det och att jag helt enkelt känner mig alltmer grå och tråkig. Håret känns livlöst, jag är seg och har bara tröttnat. Så akupunkturen är för att hjälpa mig lite, ge mig en spark i baken, få mig att bli piggare så jag kan ta hand om mig själv bättre. Sen om jag slutar känna mig färglös och håret slutar kännas som en livlös mopp, så är det också härligt.

Annars har jag trots busstrejk tagit mig runt i stan massor. Jag har köpt kläder, linser, örtmedicin, skor, hårfärg... Jag har klippt mig och gått på bio (såg Sex and the City igår med Tove. Den var så klyschig och löjlig, men ändå småmysig och kul, med massa fina kläder och en del skratt). När vi var ute och kollade i affärer upptäckte jag och Tove också att Top Shop börjat med en ny grej: brandfarliga underkläder. Allvarligt talat, vad är ens trosor gjorda av ifall det står "Keep away from fire" på de? Och varför skulle man ens vara det med sina underkläder? Det är en amerikansk ungdomsskräckfilm. Ett gäng campar i skogen, ett av paren ska ha sex i tältet, de hör ett ljud och är så korkade att de går ut var för sig för att se vad som pågår, den unga tjejen med brandfarliga trosor knuffas in i brasans falnande glöd av mördaren, och plötsligt flammar det upp i rena majbålet och bränner flickan levande. Symboliskt dessutom, då slampiga tjejer alltid dör, därför måste branden som förtär henne börja vid syndens ursprungskälla - det kvinnliga könet. (Nu är jag medveten om att jag spårat ut och att jag gjort Top Shops fjantiga trosor till ett exempel för det partiarkala förtrycket av kvinnlig sexualitet inom pop-kultur).
Annars har det i största allmänhet varit skönt med en i stort sett ledig vecka där jag kunnat gå runt själv, eller med vänner, och uppskatta småsaker.

Missar i veckan: När missförstånd över sms får ens vän att bli sårad.
När akupunkturen gick dåligt.
När jag inser att jag fått mer än 3000 mindre i lön, för jag hade räknat fel och förväntade mig augustilönen och inte julilönen.
När jag tvingats erkänna att mina gamla sneakers gett upp och att jag inte kan ha de längre annat än som möjligtvis tofflor på jobbet.
När de skor jag fick av mamma i julklapp visade sig vara för små och gav hiskeliga skavsår, så att jag fick promenera sista stationerna barfota i regnet.

Plus i veckan: Jag har hunnit med massor fastän jag trodde att akupunkturen skulle lämna mig för trött för det.
Busstrejken har fått mig att promenera massor!
Jag har träffat Kori för första gången på flera veckor =)
Jag hittade sneakers för halvapriset (!) som är jättelika mina gamla (ja, jag är tönt).
Jag och Balsam lyckades efter ca 3,5 timmars letande på stan åtminstone hitta varsin klänning.
Att jag trots mindre lön än väntat och galna utgifter i veckan (seriöst, jag mår dåligt... jag vet att det är akupunkturen och Lingbo och allt annat på samma gång, men 4500kr på en vecka ger mig kväljningar) ändå har lite pengar kvar att röra mig med under Lingbo-veckan, och sen jobbar jag resten av månaden och hinner inget slösa.
Mina trasiga fötter har räddats av att jag använt en fotlotion med pepparmint jag fick ett litet prov av senast jag var på Body Shop, och av att jag ständigt hasar omkring hemma i de söta tofflor Jo tog med åt mig från Kina =)

Bästa upplevelsen: När jag, med skavsår på fötterna, valde att ta av mig skor och strumpor och promenera barfota på asfalten. Musik i lurarna, stilla somarregn över mig. Kjolen fladdrar i brisen och asfalten skrapar lätt under sulorna utan att egentligen störa och det nyklippta rufsiga håret yr åt alla håll. Allt kändes, just där och då, helt rätt.

Jag tänkte göra som alla dessa hardcore bloggare och lägga upp massa bilder. Ni vet, bilder där man stegvis tagit foton av en fruktsallads skapelse i sådär tio led, men sen ångrar sig och aldrig gör klart fruktsalladen (For you, Jo ;P )
Men jag är faktiskt inte så jäkla ambitiös (mao, jag är inte så jävla dum i huvudet att jag tar 100 bilder på alla skor och armband och saker jag köpt, utan jag dumpar typ allt i en bild och visar reultat. Sånt gillar jag, resultat. Det här är inte matte, jag behöver inte se uträkningen och tankeleden, jag vill bara ha svar. Det var allt från mig, tack så mycket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hardcore bloggare skriver sina blogginlägg som romanlånga essäer och har en ganska vag uppfattning om vad det där med bilder egentligen är. :)

//JJ

Autumn sa...

Lägg märke till den ironiska tonen med vilken jag refererade till "hardcorebloggare" ;P