lördag, februari 02, 2008

Amnesty

Jag är medlem i Amnesty sedan snart tre år tillbaka. Sen jag började plugga på Universitetet i princip. Det finns mycket där ute att engagera sig i om man kan. Jag är varken modig nog för att åka på protester i krigsdrabbade och politiskt skakade områden, eller utbildad nog att hjälpa folk i länder där epidemier, naturkatastrofer, svält och krig härjar. Jag kan just nu bara på mitt kapitalistiska sätt visa att jag är engagerad i frågorna genom att betala för ett renare samvete. Kan man säga. Jag antar att det är vad det är. Men jag gör det inte för mig egentligen, och jag hoppas att de pengar jag ger till olika organisationer hjälper så långt de räcker, och pratar gärna om olika problem ute i världen, eller här hemma, och går gärna på demonstration någon gång och stöttar på mitt egna futtiga vis. Många droppar små, helt enkelt.

Så, varför Amnesty? Det är en utan en handfull organisationer jag stöder, men den jag ger mest till. Varför? Jo, för att jag tror på att många problem ute i världen bottnar i bristen på mänskliga rättigheter. Yttrandefrihet – mänsklig rättighet här, men i en politisk diktatur kan du glömma det. Vård och mat i krigszoner – vi har inte ens krig här, vad vet jag om hur det är att svälta? Men dessa människor bor på samma klot som jag, klart som fan att de har rätt till rent dricksvatten. Men får de det? Nej, för att det finns ingen olja i Kongo Kinshasa, så Bushs äckliga korståg har liksom inte riktigt nått dit än (på gott och ont). Ja, regnskogen bör preserveras. Ja, pandor och tigrar bör räddas och en flera hundratusenårig delfin som bara fanns i Kina dog ut för gott förra året för att vi inte kan sluta skräpa ner. Klart att jag tror på WWF och att man ska stoppa barnarbete och bota cancer. Men utbildning är en mänsklig rättighet i i-länder. Vi kan se ner på andra som ”inte vet någonting”, men det är för att de inte vet för fan!! De har samma tillgång till utbildning som du hade till vattenskidor när du var två, va fan tror ni egentligen??
Dessutom, dessutom, så är det jävligt svårt att bry sig om pandans fucking överlevnad när man själv och ens familj svälter till döds, när ens son är elva och måste jobba på risfält med en för att ha nått att äta för att inte tala om ens dotter, som man lämnade av på någon offentlig toalett när hon var två veckor gammal för att man inte hade råd att försörja en till mun när kvinnor ändå innebär utgifter men inget jobb och ingen ekonomisk trygghet.

Mänskliga rättigheter är viktigast. Om folk hade rätt till vård, till jämställdhet mellan kön, till religionsfrihet, till en religion som inte kuvar över huvudtaget eller för all del och ännu bättre – brist på religion, till mat, till skola, till yttrandefrihet, då skulle situationen vara helt annorlunda. Då skulle de som bor i u-länderna, som tyvärr är de som drabbas hårdast och har det svårast att ta sig ur situationen, kunnat ha fler verktyg till att försöka lösa och bekämpa ekoproblem, kvinnoförtryck, religionsförtryck, barnarbete och utdöende djur. Jag menar, vem bryr sig om djur som svälter när man själv svälter? Ärligt. Om jag svalt och fick chansen skulle jag för fan äta jättepandan! Det tjocka aset kan ju föda ett kvarter för guds skull! Så sitter vi här och talar om att om utdöende djur för folk som dör i torka eller översvämningar. Utdöende djur dör i u-länder för att folk i i-länder vill ha händer från jättegorillor som sina askkoppar, och därför betala för tjuvskytte. Vem kan klandra tjuvkytten? Han kan nu försörja sin hela familj. Man borde snarare hugga händerna av rikemansjäveln som vill ha betar och horn över hela sitt jävla ställe.

Jag blir så fruktansvärt äcklad av oss människor. Så sitter man och har mage, har mage, att klaga över invandring. Men för i helvete! Att äta och andas och älska och leva och vara fri är mänskliga rättigheter. Att ha en bil är inte en mänsklig rättighet. Men här sitter alla avskum och kör sina bilar, och utsläppen kommer (vad man än vill säga om global uppvärmning) sluta med att Afrika blir en förkolnad klump. Värmen drabbar de som redan har det värst och inte ens bidrar till utsläpp. Ja, jaaa, så kommer de hit och tar våra jobb och bra hem och våra möjligheter! Ja, självklart. De har ju alla drömt om ett liv borta från förtryck, barnarov, krig, svält, tio kilometers gångavstånd för en hink vatten, våldtäkt och att se hela familjen dö framför ögonen på dem, och deras stora drömlösning har ju varit att komma till Sveriges iskalla fittväder och alla som kollar snett på grund av deras hudfärg och bli städare för den före detta Statsministern som nu när han inte längre styr helt plötsligt tycker att skatteavdrag för hemhjälp blev en bra idé. Eller varför inte för den nya regeringen, som dessutom betalar dem svart under bordet så att de inte ens får en chans att sätta foten i landets rättsystem, arbetsmarknad eller sjukvårdssystem.

Vi är alla förhatliga, avskyvärda monster. Och den dag ni missunnar att folk kommer hit bara för att få se sina barn växa upp utan rädslan att kliva ut ur det skjul de kallat hem, då förtjänar ni att bli sprängda i luften av den galne stackare som tappat all tro till livet och blivit värvad av någon psykopat som sen får representera alla. Om du inte bryr dig om att andra dör för att de inte har rätt till sina liv, då förtjänar inte du att leva heller.

2 kommentarer:

Anonym sa...


JÄVLA
BRA
ATT
JAG
DÖR.

Autumn sa...

Tack, kära.
Det betyder mycket då det kommer från dig. Du är för alltid en inspirationskälla.