söndag, september 23, 2007

Fläder på Tunnan

Igår var jag på Sjätte Tunnan och firade Josefines födelsedag. Det var en mysig och jättetrevlig kväll, och jag hoppas att födelsedagsbarnet tyckte detsamma.

Jag dök upp i Flempan ett par timmar innan, och möttes av Emilia i klänning och håret i tofsar. Hon sprang ut för att möta mig och såg ut som våren själv där hon stod, medan jag, klädd i svart från topp till tå (inklusive mössa och skor) såg ut som hennes antites förkroppsligad. Hon är för härlig, jag är glad att hon tog sig ner från Gävle för att vara med och fira.
Jag möttes i dörren av ett gäng människor, och det var så underbart välkomnande att man kunde ha trott att det var min födelsedag vi var där för att fira. Vart ombedd att ta av mig mössan och visa upp mitt blonda huvud, men fick avslöja att det inte fanns längre. Jag var blond (halvblond, bara hälften av håret blektes) i ett dygn, sedan färgade jag det rött precis som det varit tänkt från början. Jag trivs oerhört bra med det, men det är kul att folk påpekat att jag var fin i det blonda också. Jag kan avslöja att jag såg ut som en brinnande höstack ^^
Vi satt uppe i Johan och Jossans lägenhet och pratade, drack te och skrattade tills det var dags att byta om till medeltida kläder och dra in till stan. Lånade en grön överklänning av Josefine, hon har så mycket snyggt, och kände att jag verkligen måste ta itu med att sy mina egna överklänningar.

Väl på Tunnan var vi både folk jag kände och inte kände, och en del man hade hoppats på att ses saknades. Men kvällen var fin likaså och jag drack cider och flädersaft och åt taffel. Det kan tänkas löjligt att gå på medeltida krog och dricka saft, men Tunnans flädersaft är tokigt god. Dessutom mår jag varken bra av öl eller mjöd, så dessa undviker jag med alla medel, även om Visby klosteröl funkar aningen bättre än annan öl jag druckit. Taffeln är ett fat med kallskuret plock i form av ost, äpplen, korvskivor, nötter etc. Mycket enkelt och behändigt och jättegott till det bakade brödet med färskost som serverades till.
Problemet med att sitta vid ett långbord är att man faktiskt umgås mest med de man sitter bredvid, och om man inte flyttar runt är man bara social med en tredjedel av sällskapet. Det känns som om jag inte hann mer än hälsa på många jag inte sett på ett tag, vilket var jättesynd. Man var så social som man kunde och kände för att vara under omständigheterna, och det är väl ingen som begär mer.

Jag hade planerat att sova över hos Maria, och jag, hon och Martin drog iväg lite tidigare. Hemma hos henne blev det te och choklad och sent-på-natten- konversationer, och jag tror inte jag somnade förrän efter halv fyra.
Underbara Maria och hennes Martin hade fixat frukost när jag klev upp. Tror inte jag sovit över hos Maria någongång utan att hon försäkrat sig om att ha skinka och tomat hemma till mina frukostmackor. Så sött av henne att jag blir glad bara jag tänker på det. Jag stannade någon timma till, för att därefter ta bussen tillbaka till Flemmingsberg där jag lämnade av lånade kläder och hämtade upp sådant jag glömt i yran kvällen innan. Jag dök upp lagom till deras frukost och kunde inte låta bli att stanna kvar där i två timmar till. Det har varit en fin helg.

Nu är jag hur som helst hemma och bör plugga. Men först ska jag äta. Och kanske blogga lite till...

Inga kommentarer: