torsdag, mars 20, 2008

Norooz!

Idag slog det persiska nyåret in. Sale no mobarak!
Klockslaget var egentligen innan sju på morgonen, och enligt mig fortfarande legitim tid att ligga kvar i sängen. Men jag lyckades ta mig upp, slänga på mig lite snyggare kläder och sitta med de andra en stund.

Hursom... det är lite av en nyårsmyt att så som man tillbringar nyårsslaget kommer man tillbringa stora delar av resten av sitt år. Det är väl tanken på att om du inte orkar städa/laga mat/fira/klä upp dig/va i tid till årets största firande, så kommer resten av året inte heller vara viktig nog för att lyckas med allt detta. Ingen vill därför se sjaskig ut eller ha ett ostädat hem etc. Men ibland slår det in mitt i natten och då sover jag, och jag har haft en eller två års firande i pyjamas. I år lyckades jag inte ta mig upp förrän en kvart efter nyårsslaget, så jag antar att stora delar av året kommer tillbringas i sängen och jag kommer vara en kvart sen till allt som vanligt. Men håret kommer vara snyggt...? Jag färgade om det igår, men hade i färgen för länge och dessutom har jag ju inte blonderat det före heller, så det vart inte alls så rött som det bör, utan någon form av svartvinröd >_< men det är helt OK, snyggt men jättelockigt och trolligt just nu.

Vi ska iaf fira nyåret med besök hos moster i Linköping. Åker om mindre än två timmar och hemma igen på lördag! Gott nytt år, glad påsk och trevlig helg!

Inga kommentarer: