onsdag, juli 25, 2007

Days gone by.

Idag var jag i Gamla Stan med mamma, pappa och morbror. Vi åt glass och promenerade och tog foton. Det var äntligen, äntligen lite fint väder igen, så vi passade på. Jag ska åka in imorgon också för att träffa Kori lite kort, men jag tar med syrran och hennes vän då. Det var trevligt att gå på stan (köpte även manga och te), men jag vart riktigt illamående mot slutet, och väl hemma la jag mig i sängen och hade huvudvärk i två timmar innan jag gav upp och tog en Ipren.

På tal om Kori så var hela familjen hos hennes familj i lördags. Vi åt god middag och såg på film (Stranger than fiction - lite udda, men väldigt charmig, med sötunderliga raggningsknep i stil med "I brought you flours" = paket med mjöl...) och så var jag och hon ute och promenerade längs med mälarstranden. Det var skönt att prata ut med Kori, vi hade inte setts på ett tag. Så jag sov över och dagen efter vart jag hennes intervjuperson för en uppgift om tvåspråkighet. Vi spelade dessutom Soul Calibur II på Xbox. Första gången jag spelade det, men det liknade en hel del annat. Jag är, som inbiten buttonmasher, mycket förtjust i spel som Soul Caliber II. Tyvärr har jag ingen vana av Xbox, och spelar dessutom alltid spelen på PC, så jag har ingen vana med konsoller heller. Efter 10 minuter hade jag lyckats ådra mig en svidande tumme. En halvtimma senare hade det utvecklats till en stor blåsa. Av att spela tv-spel i 40 minuter. Patetiskt! (Och det har inte riktigt försvunnit än!)
Till kvällen följde jag med Koris mamma hem till Koris morbror, där resten av min familj + morbror var bjudna på middag till söndagen, och där åt jag återigen god persisk mat, var social och lyckades dessutom hinna se stora delar av Lejonkungen. Det var länge sen jag såg den, men jag vart lite sugen på det efter Långsand, då ämnet hade tagits upp, så jag ville inte missa chansen. Fast jag har ju trots allt filmen hemma.

På måndagen hade jag alldeles för mycket besvär med pendeltågen, men lyckades slutligen ta mig ut till Flemmingsberg. Där träffade jag Jossan och Emilia och efter att vi druckit te och pratat bestämde vi oss för att åka in till stan och fika med Johan. Vi svängde även förbi SF-bok där jag bl.a. köpte en samilngsvolym med fyra Philip K. Dick böcker.
Vi tillbringade resten av vår tid med att sitta på Kaffekoppen och prata och äta. Jag och Emilia skickade helt onödiga mms till Henrik och sedan skrattade vi alla åt den telefonterror vi utsatte honom för ^^ Emilia borde hälsa på mycket oftare, det borde hon verkligen.

Igår var moster här, och lite vänner till familjen droppade också förbi under dagen. Vi åt grillad mat och tog det lungt och jag satt och skrev på lite recensioner. Jag lyckades även spilla kokhett tevatten på fingret och brände mig. För att få det hela att lägga sig, och undvika ännu en blåsa, smörjde jag in fingret med salva. För att sedan undvika att det kladdade av sig på allting fick jag även binda fingret. Men det kortaste bandage jag hittade var längre än mig själv, så det slutade med att jag fick binda om fingret, handen och armen upp till armbågen, bara för att det inte skulle bli alltför otympigt. Det såg, ärligt talat, löjeväckande ut.
Tog en sen kvällspromenad också och pratade i telefon. Jag älskar att promenera ute sent. Jag önskar verkligen att mina föräldrar inte var så oroliga för att jag skulle bli påkörd/kidnappad/rånmördad för var gång jag är ute i mörkret. När jag var i Långsand passade jag på att vara ute och promenera varje natt, oftast själv, i skogen. Jag tycker om att det är mörkt när jag går. Jag vill promenera själv i mörkret. Jag vill inte gå där det finns mycket folk, jag vill ju vara ifred. Och nej jag vill inte ha sällskap, det förtar hela poängen med att va ute och gå för sig själv. Synd bara att de här hemma inte ser tjusningen i det hela...

Nu ska jag nog återgå till mina mangavolymer. Har några kvar av recensionsexen som jag inte läst än. Lite mer te skulle också sitta fint...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh. Nu kom jag på vilken roman som naturligtvis skulle ha varit den tredje Philip K. Dick-titeln att rekommendera om jag hade kommit på den: The Man in the High Castle! Var det Four Novels of the 1960s du köpte? The Three Stigmata of Palmer Eldritch brukar av många räknas som en av hans bästa romaner, har jag märkt, men själv har jag aldrig varit sådär jätteförtjust i den. Jag har en samling hemma med fem Dick-romaner som även innehåller A Scanner Darkly (och Martian Time-Slip), men eftersom den saknar The Man in the High Castle är den kanske inte så fruktansvärt mycket bättre.

Lejonkungen är bäst. :)

//JJ

Autumn sa...

Det är just "Four Novels of the 1960's" som jag köpte. Tyvärr är som sagt A Scanner Darkly inte med, och jag hade gärna haft den också. Men efter att vi pratat om Philip K. Dick tyckte jag att det verkade vettigt att satsa på den här upplagan, trots att den bara innehöll hälften av rekomendationerna. Men du lade just till ännu en titel på listan, så jag är nöjd med köpet hittills iaf. =)

Lejonkungen är ju det. Jag satt och analyserade Scar igenom hela filmen XD

Cherie sa...

Emilia håller klart med. Emilia borde hälsa på mycket oftare. ^^

Autumn sa...

Nahal blir lycklig av medhållet ^^
5 veckor som mest, så ses vi igen. Det är inte illa jämfört med tidigare år!

Cherie sa...

Emilia tycker om att göra Nahal lycklig. ^^
Det är verkligen inte illa. Och sedan lär det ju bli en massa mer innan nyår också :D
Nu ska Emilia sluta spamma Nahals blogg.

Autumn sa...

*skratt* du får spamma så mycket du vill!

Ja, i september är det Tunnan som gäller! Så är vi väl 3-4 i Stockholm/Uppsala som fyller år november-december också, så man kanske kan dra ihop något till mitten av november också för den delen...
Sen är ju nyår runt hörnet =)