fredag, juli 06, 2007

Konversation 2.0

Idag har jag träffat vänner, gått in mina nya skor, promenerat på stan, ätit kinamat på buffé, blivit bjuden på frapino, fått en foccaccia gratis på 7-11, köpt nya Blade of the Immortal, städat, dammat och konverserat. Och ur alla dessa konversationer har självklart vissa saker fastnat mer än andra. Och vissa inte bara (eller så mycket just för innehållet) utan för hur dessa små utdrag i konversationen fått mig att reagera:

Johan säger: Jag kommer inte till Gävle. Jag jobbar.
[Min reaktion]: Orden förvånar mig inte så mycket, medan besvikelsen känns ännu mer än förväntat.

Kori säger: Jag är trött. Jag har inte ätit ordentligt senaste tiden...
[Min reaktion]: Jag blir mer orolig än jag vågar visa.

Jag säger: Joo, det är bra.
Ina säger (insiktsfullt): När du säger det sådär, betyder det väl att du tycker allt är jobbigt egentligen, men du vill inte prata om det.
[Min reaktion]: Jag önskar att det inte var så sant, fastän det är det.

Sofia bakom kassan: Men jag vill vara snäll mot dig. Det är lätt, för du är snäll mot alla!
[Min reaktion]: Tacksamhet väller upp på insidan, för hon lättar på en skräck jag bär inom mig.

Mamma säger: När jag är riktigt arg på någon vill jag inte ens prata med personen. Jag vill bara tiga ihjäl den tills den inser hur arg jag är.
Jag säger: Men när vi bråkat, och sen inte pratat med varandra alls, då tycker inte jag det är jobbigt att du inte vill prata med mig.
Mamma säger: Men det är för att du är grym Nahal. Du är kanske inte en särskilt snäll flicka, du är kall.
[Min reaktion]: Hela samtalet har retsam humor i tonen, men jag känner hur det sticker till. Någonstans tycker kanske min mor att jag är en hård person. En flicka med kallt hjärta som inte bryr sig om att hon inte pratar med sin mamma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nahal, du är typ det finaste som finns. Det vet du ju och visste du inte det så vet du det nu och om du vill veta det igen så kan du alltid fråga mig för jag vet ju.

Autumn sa...

Balsam (tro mig, det tog mig en liten stund att fatta att dte var du, hjärnan kopplade liksom inte ihop bokstäverna >_< ), du är härlig, vet du det?

Jag önskar bara att jag visste själv: kan man vara snäll och samtidigt en kall grym människa, utan att man gör andra illa, eller är dålig människa?