måndag, juli 09, 2007

Recap.

Blåbär- och valnötspajen vart jättegod, just for the record =)

Det känns som om jag bara hunnit med hälften av det jag ville hinna med, men jag är åtminstone färdigpackad. Typ. Och jag har hunnit med en recension i alla fall och jag har inte misslyckats med att vara social med släkt och gäster ikväll trots stressen. Åker ju till Långsand imorgon.
Jag lyckades dessutom hinna med att åka hem till Sara och lämna över hennes pengar från resan. Jag önskar att jag kunde göra det över internet, men it-banken krånglade. Det var dessutom kul att se Sara igen, även om det var lite väl kort nu.
Vi har inte setts sedan jag följde med ner till hennes landställe i Skåne 12-17 juni. Det var mysigt och kul, även om vädret inte riktigt var på vår sida. Det blev för lite sol och promenader och för mycket efterrätter tror jag =)


Och så jäkla mycket TP! Fan va grym jag kände mig lagon till tredje-fjärde kvällen, men de orangea sportfrågorna var som en nagel i ögat. Nöje och litteratur, det var min grej det.
Under veckan hälsade vi på några av Saras släktingar, hann med en dagstripp till Köpenhamn och en till Ystad. Ystad har en sådan härlig och mysig arkitektur, med tegel, ojämna former, murgröna och klätterväxter. Köpenhamn har jag aldrig tyckt är särskilt vackert, med sina gråa och bruna byggnader. När vädret är mulet, som det var på torsdagen då jag och Sara var där, så såg hela staden depprimerande ut.



Men jag hann både shoppa lite (på H&M av alla ställen! >_<) och äta världens mest monstruösa nachotallrik. Visst, Sara sa att den skulle vara stor. Riktigt stor. Men det fattar man väl inte förrän tallriken bars in, att maten skulle kunna mätta en hel svältfödd familj under en dag. Jag trodde på fullt allvar att jag skulle gråta. Hur mycket jag än åt såg det inte ens ut som om jag rört maten. Till slut började jag äta från sidan istället för överifrån, och lyckades skjuta ihop maten så det såg lite mindre ut när jag var proppmätt, bara för att känna mig mindre skyldig. Jag tog till och med en bild av resterna, och Sara skrattade åt mig resten av dagen.


Det var faktiskt mysigt och skönt i Skåne, med ett härligt avslappnat tempo, och jag är glad att jag följde med. Och jag är extra tacksam mot Saras mamma, som stod ut med att vi tjejer satt och tjattrade sent varje natt. (Kram till Sara!)

Jag upptäckte även under denna resa ut till bondeland, att "frisk luft" som folk tycks önska sig jämt och ständigt, för den skull inte behöver lukta gott bara för att den är "frisk". Den luktar bara fri från människor och avgaser. Men jag har tidigare märkt, och nu återupptäckt, att det är fullt normalt att det då istället lyktar gödsel, eller grisfarm (Suggcenter, hette det visst...) I alla fall i Skåne.


På Husarö däremot, där jag var fredag-måndag för en vecka sedan, luktar det faktiskt skog och saltvatten och härlig havsluft, när det inte luktar svanskit (märks det tydligt att jag är ett förortsbarn?).
Det var fjärde året jag var där, och i år var stina med för första gången, medan Elin inte kunde komma, så vi var ännu en gång inte fulltaliga, men 6 av 7 är jävligt bra gjort ändå.
Affären var fortfarande nedbrunnen, så det gällde att konka ut all mat, och allt dricksvatten. Packningen var över 10kg lättare på hemvägen. Natti och Nettan var bara där under helgen, och hade oturen att se solen äntligen skina när de skulle på båten hem. efter det höll vädret i sig, men ingen ville bada. Tur var att jag och Natti var ute och badade i spöregn och blåst på lördagen iaf, så jag tog årets första dopp under årets första halva (30/6 ...). Det var jättemysigt därute som alltid, och det vart en hel del UNO och pratande som gällde. Jag, Stina, Tove och Johanna åkte trots det hem en dag tidigare än planerat, men jag hoppas att vi har möjlighet att Låna Toves stuga nästa år igen.


(Bilderna ovan är alla tagna av bloggvärdinnan och föreställer i visad ordning: Vägen ner till Skåne, Äpplets Hus i Kivik, "Goddess in the Green" (statyett i Hylkegårdens trädgård), Köpenhamn Central, Tivoli, Ute på stan, Ute på stan 2: Tjuren som krossar Draken (wtf?!), Gatuartist, Nacho-djävulskapet, Ströget (Köpenhamns motsvarighet till Drottninggatan i Stockholm), Köpenhamns fulaste byggnad (Palads), Ystad 1 och 2, Ruin utanför Jönköping (påväg hem), Husarö 2007.)

Det är alltså detta, förrutom sommarkursen Egypten 5p, besök till innerstaden för att träffa vänner, slappande hemma med fantasyböcker eller recensionsskrivande för J-Fi, som jag har ägnat min sommar åt hittills.
För vidare information, invänta nya uppdateringar, eller kontakta bloggaren vid valt tillfälle.

Inga kommentarer: