söndag, juli 29, 2007

Theofil? Nej, te och yoghurt.

Som ett komplement till det förra inlägget, där jag skrivit om vad jag (knappt) försörjer mig på, och vad jag gör med min tid, så tänkte jag posta ett kort inlägg med vad jag lever på.

Sedan Påsk har jag i stort sett levt på ett ordentligt varmt mål mat om dagen, oftast någon hemlagad persisk rätt men ibland något jag köpt ute. Bortsett från det är det kanske en kvällsmacka som gäller. Det låter inte nyttigt och jag är medveten om det. Jag ska försöka jobba på det. Eller snarare, det här är resultatet av att jag börjat jobba på det. Stora delar av april-maj uteblev ofta även målet och mackorna, och jag levde på ett stadigt intag av vad som blivit min dagliga baskost.



Basen till mitt dagliga kostintag är te och yoghurt. Jag har 10-15 tesorter hemma, allt från fruktte, påste, vitt te, rött te, svart te, champagnete... jag dricker det ur kopp, mugg, skål. Jag har inga tillsatser i, eller honung, eller socker. Aldrig mjölk.
När det kommer till yoghurten är det vaniljyoghurt, fruktig frukostyoghurt, mild yoghurt. Det mesta funkar och det mesta är gott.



Problemet är, att trots enkelheten i det, trots att det är gott och lätt och så snabbt att få i sig, så inser jag att det inte funkar. Tyvärr. Under sommaren äter jag ändå aldrig särskilt mycket, men till hösten får jag skärpa mig. Enda anledningen till att jag hamnade i denna cykel var att jag lagom till Påsk bara gav upp och inte orkade med mer, och tappade all ork och aptit. Yoghurt var lätt att få ner, te höll mig varm. Det gick från att vara det jag tycker är gott, till det jag stod och föll med. Och då var det skönt att veta att jag inte behövde anstränga mig alls, och att jag klarade dagen utan problem med ett par skålar vaniljyogurt med skivad banan i. Jag var för uppgiven för att bry mig om hur tråkigt det var att äta det vareviga dag. Jag orkade inte bry mig om något så trivialt som mat.

Men mat är inte trivialt och jag är inte så avstängd inuti längre. Jag vill inte att det ska kännas så, och jag vill inte vara sån. Så nu tänker jag skärpa mig.
Det är synd att saker som är nyttiga och som jag tycker om har utvecklats till något som inte är bra för mig längre... Men fördelen är väl att jag inte behöver undvika de, bara se till att få i mig annat också. Och jag tycker faktiskt mat är intressant nu förtiden. Jag tycker om att prova nya saker och vill inte bara äta samma saker jämt. Stark mat, grön mat, fisk... allt sånt som jag av kinkighet undvikit större delen av mitt liv, det är helt OK nu. Jag säger ju inte att det är sånt jag älskar att äta, men jag äter det och jag uppskattar det. Vem hade trott det för 10 år sen? Eller ens tre år sen? Det känns bra att veta att man blivit bättre med mat nu. Nu gäller det bara att sluta småäta skräpmat och börja äta regelbundet.

Inga kommentarer: