tisdag, augusti 28, 2007

Skönhetstips: Utmaning 1

Det finns den här grejen: Bloggutmaningar. Och de finns även i min närmaste omgivning och jag reagerar självfallet på dem. Bara inte så som jag gör med riktiga utmaningar. Riktiga utmaningar scannas igenom mitt system och faller in i tre olika kategorier:


1)
Den här utmaningen vill och kommer jag att anta.
2)
Det här vill jag inte anta, men jag vägrar backa ur.
3)
Över min döda kropp.

Bloggutmaningr har hamnat någonstans mellan punkt 1 och 2. Men istället för punkt 1,5 tänker jag promt kalla den för punkt 4, bara för att jag kan. Den går under:

4) Orka.

Det är inte det att jag inte vill. Ibland låter det faktiskt kul. Intressant. Både och. Och varför backa ur något som jag inte emotsätter mig? Jo, för jag orkar inte. Jag skjuter bara upp det, känns det som. Dessutom är jag inte mycket för att utmana folk vidare. Jag gör min del av saken. Jag för inte pesten vidare, så att säga. Den kan få dö ut med mig, det gör mig ingenting.
Men nu, eftersom jag har några utmaningar samlade på hög, så tänkte jag ta mig tid under dagen och besvara de alla.



Utmaning 1: Dela med dig av dina fem bästa skönhetstips.

1) Skönhet må synas på utsidan, men den kommer från insidan. Om du inte mår bra, kommer det inte dröja länge förrän lagren av täckkrämer blir tjockare och sprickorna i dem allt synligare.

Ät ordentligt, gärna regelbundna tider för att kroppen ska hamna i balans.
Drick
mycket vätskor - vatten är bäst.
Sov. Du må vara klar som kristall i huvudet, men din kropp skriker skällsord som kan få en gammal pirat att rodna av skam.
Träna – promenader duger gott och väl om inget annat faller i smaken eller är för dyrt. Med lite mera fibrer, vatten och motion så har du råd att smälla i dig choklad när du vill, ingen har sagt att du ska avstå helt från livets goda.
Unna dig även stunder för dig själv, med en bra bok och en kopp te, långa bad eller en mysig fika med vänner. Att må bra gör en glad och får en helt enkelt att se vackrare ut.
Summa summarum: Ta hand om dig. (Den här punkten (som blev 5 punkter på egen hand) är svårast, och den jag själv är svagast i.)

2) Huden är kroppens största organ. Se efter den. Krämer av alla dess slag och priser finns, de flesta anpassade efter hudtyper. Hitta något som passar dig. Välj inget bara för att det är en fin burk eller luktar gott. Det är bortkastade pengar om resultaten uteblir. Ansiktet är lite känsligare, var därför nogrannare där. En kräm ska inte va för fet, den ska vara återfuktande. Din hy bli i torr av i princip allt: luft, föroreningar, vatten, tvål. Återfuktande krämer är bra, och funkar för alla.
Jag själv har en Body Butter för normal mot torr hy från Body Shop som jag trivs bra med. För ansiktet tycker jag bäst om Body Shops Vitamin E Moisture Cream. Den är lättabsorberad och känns tunn och fräsh. Den är dock lite dyr för min studentbudget, och därför händer det tyvärr oftare att jag köper Niveas Body & Face Cream från H&M.

3) Vårda håret. Likt huden ska du hitta nått som passar din hårtyp. Inpackningar av olika slag är bra för alla. Jag gillar Schwarzhopf: Gliss – Oil Repair. Annars satsar jag på en naturlig inpackning gjord på henna. Bör nämnas att den färgar av sig och tonar mitt hår i röda nyanser. Vet du inte alls vad du har för hårtyp och vad som skulle passa dig, kolla upp det hos en frisör. Jag är inte din frisör.

4) Dofta gott. Det påverkar både intrycket du ger och hur du uppfattar dig sälv. Goda dofter får oss att må bra. Olika dofter passar olika människor, och de passar även bra till olika tider på dygnet eller året. Jag kan exempelvis inte använda mina ”kryddigare” parfymer på sommaren, det känns som alldeles för mycket och för starkt. Själv använder jag DKNY Be Delicious (vår sommar, tidig höst – dagtid), eller Lancomes Hypnose (kvällstid/fester etc.). Body Shop Neroli Jasmin (dagtid – senhöst, vinter) och Body Shop Vanilla (lite när som helst).

5) Bassmink. Om du är den som sminkar dig, välj ut några basprodukter som du alltid kan ha med dig utan att känna dig som snigeln med livets packning på ryggen. Jag föredrar kajalpennan framför allt annat i sminkväg, men kompletterar med en rouge och ett läppglans i väskan.


Nästa utmaning: Finn 6 underligheter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yeaaaaah, äntligen fick du tummen ur :p

Autumn sa...

Saga: Inte nog med att jag fick ändan ur vagnen, jag skrev riktigt lååånga och utförliga punkter :P