tisdag, augusti 28, 2007

Underligheter: Utmaning 2

Det bör nämnas, att allt det som är skrivet i detta inlägg, postades i min dagbok på Helgon.net för två månader sedan. Vid det laget hade jag hunnit få utmaningen över blogg en gång och via dagböcker 2 ggr.

REGLER:
Som utmanad ska du nu skriva sex st underliga/egendomliga saker om dig själv i din dagbok/blog. Där ska du samtidigt lägga till dessa regler. Utmana därefter själv sex nya personer vars egendomligheter du vill upptäcka!

1. Jag är pinsamt rädd för getingar och tjuter som en liten flicka och viftar för allt jag är värd när de är i närheten. Att sitta still som vissa påstår, hjälper inte alls. Då blir jag bara stucken. Sist blev jag stucken i foten, kunde inte ha skor på två dar, hade fruktansvärt ont i tre, svullnaden blev blåmärkeslila och det tog hela tio dagar innan det försvann helt.

2. Jag föredrar att sms:a framför att ringa. Jag sms:ar ibland för en förmögenhet i månaden, men ringer ogärna. Jag avskydde telefonsamtal fram till 14-års åldern och kunde säga ”Mmm, men jag måste gå nu...” varannan minut för att slippa ur. Nu tycker jag det är trevligt att prata i telefon, jag orkar bara inte. Fortfarande händer det att jag kan fortsätta sms:a fram och tillbaka i 2 timmar istället för att ringa ett samtal på 5 minuter.

3. För att vara så social, så är jag jävligt osocial - har jag fått höra. Sant. Jag har en stor vänkrets (eller snarare flera kretsar), men jag trivs väldigt bra för mig själv och tycker om att bli lämnad i fred. Detta leder ofta till att jag:
A) inte svarar i mobilen fastän jag hör att det ringer (det är enklare om ni messar...)
B) står som ”Busy” eller ”Away” på msn, även när jag är där. Det ger mig en anledning till att inte svara om jag inte känner för det, utan att folk tar illa upp.

4. Jag sjunger med i musik jag hör och gillar, oavsett plats. Jag gör det omedvetet. Jag sjunger undantagslöst i duschen, vare sig det är hemma eller hos andra. Det händer också att jag börjar nynna på perronger, eller enstaka gånger sjunga med till musiken i lurarna inför folk, exemelvis i t-banan (till vänners stora förfäran). Det är roligt men ytterst pinsamt då jag upptäcker det.

5. Jag önskar jag hade långt, mörkrött hår. Har tyvärr inte råd med ordentlig färgning, och bestämmer mig alltid för att klippa mig lagom till att det börjar få lite längd.

6. Jag ogillar (och blir även lite sårad av) när andra frågar ”varför är du så tyst?”, som om jag konstant måste prata för andras höga nöjes skull. Jag är väldigt medveten om att jag pratar mycket, men ju mer man umgås med mig dessto mer inser man att jag tycker om att både lyssna på andra, och även att njuta av att det är tyst. Jag må kanske inte diskutera existentiella frågor var gång jag öppnar käften, men känner jag att jag inte har nått att säga så säger jag inget. Har man inte umgåtts med mig mycket, eller kanske ofta men under korta stunder, har man antagligen fått intrycket av att jag älskar ljudet av min egen röst (vilket jag sannerligen inte gör) och tycker därför att det är obehagligt när jag är tyst. Jag har fått detta från vänner flertalet gånger.
Det bör därför påpekas att det är skillnad på när jag är tyst för att det är skönt med tystnad, och när jag är tyst för att jag är ledsen eller arg osv. I det senare fallet är det väldigt tryckande och obehagligt för andra har jag märkt, och de som upplevt båda fallen vet därför att det är skillnad.


Det är nu meningen att jag ska utmana folk vidare med det här. Det är kul att medan jag skrev listan, kunde jag direkt komma på flera andra punkter. Jag skulle lätt kunna lägga upp minst en 10 punkts lista. Men det vill jag inte.
Jag vill heller inte utmana någon vidare. Det är inte det att jag inte är intresserad av mina vänners svar, jag är nyfiken. Jag tycker bara inte att man ska utsätta andra för sådant här ;P
Jag kan däremot rekomendera andra att skriva en lista för sig själva när de har tid och lust. Det är faktiskt mycket intressant att se vilka saker som bubblar upp till ytan först när man funderar över sina egna egenheter.

Inga kommentarer: